top of page
חיפוש

סקירת חודש ינואר 2024

לקוחות יקרים,

ימיה הראשונים של שנת 2024 נפתחו במעט הססנות בשווקים. סטטיסטית, חודש ינואר לא בלט לחיוב בביצועים שהציג. אם מוסיפים לכך את הראלי העוצמתי של חודשים נובמבר-דצמבר 2023, אז על אחת כמה וכמה היה הגיוני להניח שנחווה בסיכום חודשי מימוש מסוים. לאחר הימים הראשונים של ינואר, ראינו חזרה הדרגתית למניות הטכנולוגיה, מגמה שהתעצמה עם פרסום דו"חות מאוד מבטיחים של מספר יצרניות שבבים. אותם דו"חות טובים דחפו מעלה לא רק את חברות השבבים, אלא את מרבית החברות במגזר הטכנולוגיה, לרבות חברות הענק. בסיכום חודש ינואר מדד ת"א 35 ירד ב-1.8% בעוד שמדד ה-S&P500 עלה ב-1.6%. המסלולים הכלליים בקרנות ההשתלמות וקופות הגמל הניבו תשואה חיובית ממוצעת של כ-0.2%. נזכיר ששנת 2023 כולה הסתכמה בעליה ממוצעת של כ-9.4% במסלולים אלו.


ישראל:

ככל שהמלחמה בעזה ובצפון ממשיכה להיות חלק משגרת החיים, כך גם המסע האיטי לעבר ההתאוששות הכלכלית בישראל. כך למשל, בניגוד לחודשים קודמים, היקף הרכישות בכרטיסי אשראי עלה בחדות בחודש דצמבר, גם על רקע הירידה בהיקף הנסיעה של ישראלים לחו"ל בעת הנוכחית. מדד אמון הצרכנים של הלמ"ס החל להראות סימנים של התאוששות. בנק ישראל הוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 4.5%. מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר ירד בשיעור של 0.1% (3% בקצב שנתי). חשוב להבין כי לאור העובדה שהציבור צורך פחות, יותר כסף נשאר בידיו ויש גם תרחיש שבתום המלחמה, יחזור הציבור לצרוך הרבה בזמן קצר וזה יכול לגרום לעליה של אינפלציה בארץ. הממשלה אישרה מחדש את התקציב לשנת 2024 שנאמד בכ-582 מיליארד ₪ וכולל שינויים שנועדו לשרת את הגידול בהוצאות הביטחון. באוצר מעריכים שהגירעון הממשלתי יגדל בשנה הקרובה לכ-6.5% מהתוצר.


ארה"ב:

ה-FED הותיר את הריבית כצפוי ברמה של 5.25%-5.50%, ישיבה רביעית ללא שינוי. הבנק המרכזי ממשיך לנקוט בגישה זהירה לגבי התחזיות קדימה ומציין שדיון בהורדת ריבית יתרחש כאשר יהיה יותר ביטחון לגבי חזרת האינפלציה ליעד. מדד המחירים לצרכן עלה החודש ב-0.3%, מעל הצפי של 0.2%. מדד הליבה עלה ב-0.3%, בהתאם לצפי. על פי האומדן הראשון, הכלכלה האמריקאית צמחה ברבעון הרביעי של 2023 ב-3.3% (במונחים שנתיים), מעל הצפי של 2%. מדד ה-ISM למגזר השירותים עלה לרמה של 47.4 נקודות, לעומת 46.7 בחודש הקודם. סעיפי תפוקה ותעסוקה הציגו שיפור קל. זהו חודש 14 ברציפות שהמדד ברמת התכווצות, הרצף הארוך ביותר מאז שנת 2000. מדד מגזר השירותים ירד לרמה של 50.6 נקודות, מ-52.7 בחודש הקודם. זוהי הרמה הנמוכה ביותר מזה 7 חודשים. הזמנות חדשות האטו ורכיב המחירים צנח לרמה שלילית. המכירות הקמעונאיות עלו החודש ב-0.6%, לעומת צפי של 0.4%. הקצב השנתי האיץ לעליה של 5.6% מ-4% בחודש הקודם. המשק האמריקאי הוסיף בינואר 216 אלף משרות, מעל לצפי של 170 אלף, אולם נתוני חודשיים קודמים עודכנו מטה ב-70 אלף משרות. שיעור האבטלה ירד ל-3.7% מ-3.8% בחודש הקודם, תוך ירידה בשיעור ההשתתפות ל-62.5% מ-62.8%.


אירופה:

ה-ECB הותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 4%, פגישה שלישית ברציפות. הבנק המרכזי ציין שהייתה הסכמה גורפת בין חבריו כי עדיין מוקדם לנהל דיון על הורדת ריבית. על פי האומדן הראשון, התוצר של גוש האירו נותר ללא שינוי ברבעון הרביעי של 2023, לעומת צפי להתכווצות של 0.1%. האינפלציה בגוש האירו עלתה כצפוי לקצב שנתי 2.9%, לעומת 2.4% בחודש הקודם. זוהי האצה ראשונה בקצב מאז אפריל 2023, עקב מחירי האנרגיה. מדד הליבה האט ל-3.4% מ-3.6% בחודש הקודם. מדד מנהלי הרכש של גוש האירו למגזר התעשיה עלה החודש לרמה של 46.6 נקודות, מ-44.4 בחודש הקודם. זוהי הרמה הגבוהה ביותר מזה 10 חודשים, אולם עדיין מדובר בחודש 18 ברציפות של רמת התכווצות. מדד מגזר השירותים ירד מעט לרמה של 48.4 נקודות, חודש שישי של התכווצות. המכירות הקמעונאיות בגוש האירו ירדו החודש ב-0.3%, בהתאם לצפי. הקצב השנתי ירד להתכווצות של 1.1%-, לעומת 0.8%- בחודש הקודם. זהו חודש 14 ברציפות שקצב המכירות הקמעונאיות השנתי מתכווץ. מדד הסנטימנט הצרכני בגוש האירו נותר כמעט ללא שינוי מחודש קודם, ברמה של 22.7 נקודות. זהו חודש רביעי ברציפות של קריאה חיובית. שיעור האבטלה בגוש האירו ירד לרמה של 6.4%, הרמה הנמוכה ביותר אי פעם.

 

*הסקירה מעודכנת ליום 01.02.2024

אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ פנסיוני ו/או ייעוץ השקעות אישי המותאם לצרכי הלקוח | המידע מבוסס על מידע פומבי לציבור וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים וכן עלולות להתגלות סטיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל | המידע המוצג בסקירה זו הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני“ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו.


אנחנו כאן בשבילכם,

זקצר ביטוח ושוק ההון

bottom of page