top of page
חיפוש

סקירת חודש אוגוסט 2023

לקוחות יקרים,

רוב מדדי המניות המובילים בעולם רשמו תשואה שלילית במהלך אוגוסט, לאחר חודשיים של עליות חדות. מדד MSCI העולמי ירד ב-2% בחודש אוגוסט. מדדי המניות העולמים ירדו ברובם, כאשר כאן בישראל, מדד ת"א 125 ירד בכ-1% בלבד. תשואות אג"ח הממשלתיות הארוכות במרבית השווקים המפותחים עלו קלות באוגוסט כולל בישראל. עלייה משמעותית יותר נרשמה בארה"ב, שם הפנמה שהריבית תישאר גבוהה לאורך זמן לצד הגדלת היצע ההנפקות של הממשלה לאחר אישור עליית תקרת החוב תרמו לכך. הפיחות בשקל נמשך במהלך אוגוסט, במיוחד מול הדולר שהתחזק בעולם, גם בהשפעת הירידות בשווקי המניות הגלובליים. בסיכום אוגוסט השקל נחלש ב-2% אל מול סל המטבעות העולמי. לאור כל אלה, הציפיות היו לתשואות חסר משמעותיות במוצרי הגמל וההשתלמות. אולם,המסלולים הכלליים ירדו החודש רק בכ-0.22% לערך בממוצע, כך שהתשואה המצטברת מתחילת השנה נותרה גבוהה מאד על רמה ממוצעת של כ-7.7%.

בהזדמנות זו, בפרוס השנה החדשה, הבאה עלינו לטובה, ברצוננו לאחל לכולנו שנה טובה ומתוקה, שתהא יפה ושונה מקודמותיה, ונדע רק אושר, שמחה, הצלחה, שלווה, בריאות טובה ושפע!

bee and honey

ישראל:

האינפלציה בישראל ירדה בחודש יולי לרמה של 3.3% בלבד. הנתונים האחרונים שפורסמו מעידים על האטה בפעילות הכלכלית במשק כאשר סך הפדיון בכלל ענפי המשק ממשיך לרדת וניכר כי עיקר הירידה מגיעה מענפים שמוטים למוצרים ושירותי מותרות כמו שירותי אירוח ואוכל ושירותי פנאי. באופן טבעי האטה זו בפעילות הכלכלית היא תוצאה של העלאת הריבית שלפי נתוני בנק ישראל הביאה לזינוק בהכנסות הבנקים מריבית ברבעון השני של השנה. זינוק זה בא לידי ביטוי כמובן בקשיים שנערמים בפני הצרכנים והעסקים. לכן, על אף ששיעור האבטלה עדיין נמוך מאוד (3.4%), סביר להניח שכבר בחודשים הקרובים הוא יחל לעלות. בנק ישראל הודיע השבוע על השארת הריבית ללא שינוי ברמה של 4.75%. הנתונים במשק נכון לעכשיו תומכים בהשארת הריבית ללא שינוי, כשהאינפלציה בארץ מתכנסת ליעד של בנק ישראל, אולם הנגיד לא שלל המשך העלאות ריבית, אם האינפלציה בארץ שוב תרים את הראש. היחלשות השקל בשבועות האחרונים עלולה להביא לעליה מחודשת באינפלציה, דרך מחירי המוצרים המיובאים.


ארה"ב:

עונת הדו"חות לרבעון השני די מאחורינו כשמעל ל-99% מהחברות כבר דיווחו, רוב הדו"חות של ענקיות הטכנולוגיה היו טובים, כמו התחזיות לרבעון הבא שהיו טובות אצל רובן. לפי הדו"חות של חברות הצריכה בארה"ב, שפורסמו בשבועיים האחרונים, רואים מגמה של האטה אצל הצרכן האמריקאי כאשר רוב הדו"חות של החברות הקמעונאיות היו חלשים. מגמה זו נובעת מהירידה בחיסכון אצל הצרכן האמריקאי. מדד המחירים לצרכן עלה החודש בחישוב שנתי, לאחר 12 חודשים רצופים של ירידה, לרמה של 3.2% לעומת 3% בחודש שעבר, אבל נמוך מהצפי שעמד על 3.3%. שוק העבודה האמריקאי נחלש מעט בתקופה האחרונה, שוק העבודה ייצר 187 אלף משרות בחודש אוגוסט לעומת תחזית של 170 אלף משרות חדשות, אולם המספר של שלושת החודשים האחרונים עודכן למטה ב 110 אלף משרות, ואחוז האבטלה עלה ב-3.5% ל-3.8%. בנאומו, יו"ר הפד אמר שהוא מעוניין לראות עוד מספר חודשים של ירידה באינפלציה לפני שיוכל להכריז על ניצחון בקרב מול האינפלציה, כמו כן הוא רוצה לראות גם האטה בשוק העבודה שתרסן עוד את האינפלציה, במידה וזה לא יקרה הפד יאלץ להמשיך להעלות את הריבית.


אירופה:

על פי האומדן השני, התוצר של גוש האירו ברבעון השני צמח ב-0.3%, לאחר סטגנציה ברבעון הקודם והתכווצות ברבעון שלפניו. צרפת וספרד הציגו התאוששות נאה, בעוד כלכלת גרמניה עדיין סטגנטית וכלכלת איטליה הציגה התכווצות ברבעון זה. שיעור האינפלציה בגוש האירו האט החודש לקצב שנתי של 5.3%, מ-5.5% בחודש הקודם. זוהי הרמה הנמוכה ביותר מאז ינואר 2022, עקב הקלה במחירי האנרגיה. מנגד, מדד הליבה נותר קרוב לשיא ברמה שנתית של 5.5%. מדד מנהלי הרכש של גוש האירו למגזר התעשיה עלה החודש לרמה של 43.7 נקודות מ-42.7. עדיין מדובר ברמת התכווצות ברורה, חודש 14 ברציפות. מדד מגזר השירותים ירד גם הוא במפתיע לרמת התכווצות, לראשונה מאז סוף 2022. המדד עמד על 48.3 נקודות, לעומת צפי של 50.5. המכירות הקמעונאיות בגוש האירו ירדו החודש ב-0.3%, לעומת צפי שיעלו 0.2%. התכווצות הקצב השנתי האטה ל-1.4%, מ-2.4% בחודש הקודם.

שיעור האבטלה בגוש האירו נותר ברמה של 6.4%, רמת שפל חודש שלישי ברציפות. מדד הסנטימנט הכלכלי בגוש האירו עמד על 5.5- בחודש האחרון, חודש רביעי ברציפות של מדד שלילי.

 

*הסקירה מעודכנת ליום 01.09.2023

אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ פנסיוני ו/או ייעוץ השקעות אישי המותאם לצרכי הלקוח | המידע מבוסס על מידע פומבי לציבור וכן על הערכות ואומדנים, שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים או בלתי מדויקים או בלתי מעודכנים וכן עלולות להתגלות סטיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל | המידע המוצג בסקירה זו הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני“ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בו.


אנחנו כאן בשבילכם,

זקצר ביטוח ושוק ההון

bottom of page